enflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
8,4532
EURO
10,0510
ALTIN
491,50
BIST
1.393
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Sıcak
36°C
İstanbul
36°C
Sıcak
Salı Sıcak
37°C
Çarşamba Sıcak
36°C
Perşembe Sıcak
37°C
Cuma Parçalı Bulutlu
34°C

Popüler Kültür ve Türk Dizileri

03.06.2021
A+
A-

Popüler Kültür kelimesi aslında Latince Populus kelimesinde türemiştir. Yani halk Kültürü de deniliyor. Türk Dil Kurumu’na göre, popüler kültür kavramı: “Belli bir dönem için geçerli olan, hızlı üretilen ve hızlı tüketilen kültürel ögelerin bütünüdür. Zamanımızda popüler kültür, iletişim araçları ve teknolojiyi kontrol edenler tarafından üretilen ve geniş halk kitlelerini etkisi altına alan bir kültürdür. Popüler kültürün yayılıp genişlemesinde televizyonun önemli bir yeri vardır. Buna bir örnek verecek olursak, Tarihi diziler tarihi kültürün önemli parçalarından biridir. Bu diziler tarihi olay ve olguları konu alan ve kitleleri etkileyen görsel yapıtlar yaparak bu bilinci geleceğe taşırlar.

Son yıllarda Türkiye, popüler kültürü kullanmada ciddi yol aldı. Özellikle Televizyon dizilerinde bu kültür üzerinde yoğunlaşıp tarihi olayların işlendiği birçok esere imza atıldı ve seyredilme reytinglerine göre toplumsal bir izleme rekorunu da yakaladı. Örneğin, Diriliş Ertuğrul, Selçuklu, Payitaht Abdülhamit, Mehmetçik Kut’ül Amare, Aliya, Vatanım Sensin, Uyanış Selçuklu, Bozkır Arslanı Celaleddin dizileri oldukça büyük bir ilgiyle izleniyor. Bu dizilerin seyircinin tarihe ilgisini artırdığı gibi bilgi sahibi kazanmasında önemli bir görevi üstleniyor.

Türk dizileri ilk olarak yurt dışı pazarına açılması 1981 yılında oldu. Kültürel ahlakımızla bağdaşmayan bir aşk dizisiyle Fransa’ya açıldı. Ancak sektör asıl ivmeyi 2000’li yıllarda yakaladı. Avrupa ve Orta Doğu pazarına açılan Türk dizileri kısa süre içinde Balkanlar’da da büyük bir başarı elde etti. 2008 yılında 100 bin dolar olan ihracat geliri, 2020’lerde yaklaşık 500 milyon dolara ulaştı. Dünya çapında yapılan televizyon ölçümlerinin yanı sıra, programlar üzerine analizler yapan araştırma şirketleri ülkelerin ithal ettikleri kurmaca yapımların yüzde 25’ini Türkiye menşeli yapımların oluşturduğunu açıklıyor.

Son yıllarda yaptığı atılımlarla asıl bu büyümeyi TRT yapımları bu kültürel misyonu yerine getirirken farklı kültürlerde büyük beğeni topladı. TRT’nin 60’ı aşkın dizisi İngilizceden Arapçaya Rusçadan, İspanyolcaya çok sayıda dile çevrilerek 100’ü aşkın ülkede seyirciyle buluşmasına da vesile oldu.  Bunlardan Diriliş Ertuğrul, Filinta, TRT’nin yurt dışında en çok dikkati çeken yapımlarından sadece bazıları… Her hafta büyük beğeni toplayan TRT’nin sevilen yapımlarından biri de Payitaht Abdülhamid, Masumlar Apartmanı, yeni bir dizi olmasına rağmen şimdiden yurt dışı pazarında yer buldu.

Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını bir yılı aşkın bir zamandır dizi çekimlerini de etkiledi. Ancak milyonlarca kişinin kısıtlamalar nedeniyle evde vakit geçirmesi dizi filmlerin izleyicilere ulaşması için uygun ortamı da oluşturdu. Bütün sektörlerde yavaşlamaya yol açan pandemi, tüm dünyada olduğu gibi ülkemiz de etkiledi. Ancak dizi sektörü 2-3 aylık bir ara vermek zorunda kaldığı dizi çekimlerini devam ettirmeyi başardı. İzleyici kitlesi tamda pandemi zamanında vaktinin çoğunu evde geçiren insanların bu boşluğunu yakalamada da başarılı oldu.

2000 yıllarda Türk dizileri tamamen kişisel hikâyeler üzerine senaryolar yazılıp sektörü ayakta tutma mücadelesi veriyordu ve büyük sıkıntılar çekiyordu. 2010 yıllarına gelindiğinde devletin kültür, sanat ve turizm alanına verdiği desteklerle dizi sektörüne adeta can suyu oldu. Bu anlamda üzerine düşen payı alan sektör emekçileri de çok başarılı diziler yapmak için kolları sıvadı. Yaptığı kültürel, tarihsel olayları ve turizm tanıtımlarında maddi anlamda da çok büyük maliyetli projeler hazırladı.  Dijital platformların açılmasıyla büyük bir üretim başladı ve rekabet açısından birçok ülkenin önüne geçmemizi sağladı.  Abartısız Türkiye, ABD’den sonra en büyük dizi film ihraç eden ülke konumunu yakaladı.

Balkanlar’ı aşamayan Türk dizi satışları da artık kendi kabuğunu kırarak dünyanın dört bir yanında bir başarı hikâyesi yazmaya başladı. Çok sayıda ülke batı menşeli diziler yerine yaşam tarzının Müslüman bir ülke olan Türkiye’yi tercih etmesi de bunda bir katkı sağladı. Öte yandan da farklı kültür ve dinlere sahip izleyicilerin Türk dizilerine yönelmelerine neden oldu. Bu konu araştırmacılar tarafından “ Türk dizilerinin Müslüman ülkelerde modern yaşam tarzına, Batılı ülkelerde ise muhafazakâr yaşam tarzına duyulan özlem nedeniyle ilgi gördüğü görüşü de sanki doğru bir teşhisi koyma adına bir tespit olarak görüyorum.

Birileri bundan 20 yıl önce Türk dizileri dünyanın dört bir ülkesinde izlenecek deseydi belki de hiç kimse ciddiye almazdı. Bugün bu gerçek oldu. Türk dizileri tüm dünyada öylesine büyük bir ilgi ve beğeniyle izleniyor ki, aileler dizi karakterlerinin isimlerini kendi çocuklarına dahi veriyorlar. Gambiya, Sri Lanka, Malezya, Ürdün, Suriye, Mısır, Cezayir, İran, Irak, Çat, S. Arabistan, Endonezya, Afganistan, Azerbaycan, Filistin gibi ülkeler Türk dizilerinin büyük ilgi görüyor. Özellikle seyredildiği ülkelerde Türk dizilerin yayına başladığı saatlerde abartısız sokakların boşaldığı söyleniyor. Yine bu ülkelerde Türkçe öğrenmek isteyen binlerce insanın olduğu da o ülkelerde Türkçe öğrenme kurslarına katılma sayıları bunu gösteriyor.

Pek çok Müslüman ülkenin Türkiye’yi örnek aldığı, Selçuklu ve Osmanlı İmparatorluğu’na hayran olduğu bir gerçek. TRT’nin Selçuklu ve Osmanlı tarihi konu edinen dizilerinin özellikle Müslüman ülkelerde büyük bir çılgınlık yaratmasının nedenlerinden biri de bu dizilerde onlar için bir kahramanlık ve umut mesajı olması. Afganistan’da yapılan bir izleyici araştırmasının sonucu da bu yönde. Diriliş dizisi yaklaşık 100 ülkede milyonlarca insan tarafından büyük bir hayranlıkla izleniyor.

Velhasıl Türkiye dünya televizyon içeriği ihracatında ilk 5’te yerini aldı. Türk dizileri 150’yi aşkın ülkede talep görüyor, 700 milyondan fazla izleyiciye ulaşıyor. Dizi sektöründe niye başarılı kültürel projelere imza atılması dileğiyle….

Kalın sağlıcakla

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.