logo

Duygu Eren’den pandemi döneminde yatırımcılara ve girişimcilere altın değerinde öneriler

Duygu Eren’den pandemi döneminde yatırımcılara ve girişimcilere altın değerinde öneriler

Görüntülü iletişim plaftormu 11Sight’ın Dijital Dönüşüm Sohbetleri’ndeki bu haftaki konuğu, dünyada melek yatırımcılığın önemli şirketlerinden Keiretsu Forum’un Türkiye Genel Müdürü girişim ve yatırımcılık ekosisteminin de yakından tanıdığı isim olan Duygu Eren oldu.

Sanat, yatırım ve kişisel gelişim konularında konuşmalar yapan, eğitimler veren ve kişisel kariyerindeki başarılı girişimcilik tecrübesiyle de hem girişimcilere hem de yatırımcılara destek olan Duygu Eren, yatırımları, startupları, kriz dönemlerinde en önemli konulardan biri olan işbirliklerini ve pandemi sürecinin etkilerini anlattı.

Startup’larla şirketleri bir araya getiriyoruz

Duygu Eren, bu dönemde özellikle global startupların çok ilgi çektiğini, Türkiye’ye gelen startup’ları yurtdışına da yolladıklarını ve Corporate Startup Partnership programı ile onlardan yatırım almasına bakmaksızın startuplarla şirketleri bir araya getirdiklerini belirtti. “Girişimcilik ekosistemine hem know-how’ı ile hem girişimcilere açtığı kapılarla hem de şirketlerle girişimcileri buluşturmasıyla Keiretsu Forum’un farklı bir kulvarda olduğunu belirten Eren; melek yatırım ağlarının sayısı artsın, ekosistem genişlesin, pasta büyüsün isterim dedi. Önümüzdeki dönemde yenilikler gelecek. Dünya krizleri, geçiş süreçleri, yeni normalleri konuşurken, biz kendi işimize bakıyoruz. İş yükümüz fazla, sorumluluğumuzun bilincindeyiz” dedi.

İşine odaklananlar bu süreci başarılı atlatacak

Ben umutsuz durumlara değil umutsuz insanlara inanıyorum diyen Eren, “Her durum geçici. Hayat devam ediyor. Umutsuzluğu bırakıp durumu kavrayan insanlar fark yaratacak olanlar. Dışardan duyduğu senaryolara bakıp vah demek yerine işine odaklananlar bu süreci başarılı geçirecek. İşbirlikleri çok kıymetli. İş yapmak bisiklete binmek gibi, pedal çevirmeyi bırakırsan bisiklet de seni bırakır. Ya durursun ya da düşersin. Bu süreçte satışa odaklanılmalı. Satış olmuyorsa pazarlama çalışmalarına devam edilmeli ve zayıf yönler güçlendirilmeli. Kendilerini geliştirenler bu süreçten başarıyla çıkacak.” dedi.

Tabi ki bedel ödeyeceğiz ama çok da güzel haberler vereceğiz

Şu an çevik ve hızlı davranan startuplar dünya çapında covid-19 için çözümler üretiyor ve bunun karşılığını görüyorlar. Çünkü iş modellerini çok hızlı şekilde değiştirip dönüştürebiliyorlar. Ben bu tarafta yatırımcıları çok cesur görüyorum. Son 2,5 haftada 4 yeni yatırım haberi duyuruldu. Hem umut verici hem de sadece konuşmanın değil, paranın da döndüğünün göstergesi. Bu haberlerin artacağına inanıyorum.

Kimsenin bilmediği bir durumla karşı karşıyayız

Girişimciler korkmamalı. Çok çabuk tepki verip inançlarını yitirebiliyorlar. Belirsizlik ortamı olduğu krizin büyük olduğu doğru. Kimsenin bilmediği, en yakını 100 yıl önce yaşanmış olan bir durumla karşı karşıyayız. Fakat bu her şeyi kesmemiz, kapatmamız anlamına gelmiyor. En çok perakende, ulaşım, taşımacılık ve turizm sektörleri etkileniyor. Teknoloji odaklı iş yapanların ise yolu çok açık. Eğer yaptıkları iş uzun süre rafa kalkacaksa iş modellerini değiştirmeliler. Her şeyin bir zamanı var. Belki de iş modelini dönüştürmek için doğru zaman bu zamandır. Ben umudumu kaybetmiyorum. Her zaman doğru iş yapan insanların kazanacağını düşünüyorum.

Türk toplum duygusal dayanıklı

Krizlere alışık olduğumuz için rahat karşılıyoruz. Tabi ki sağlık krizi diğerlerinden farklı, can korkusu hiçbir şeye benzemiyor hepimiz bu korkuyu yaşıyoruz. Ama bir süre içimize kapanıp sonra günlük hayatımızı devam ettiriyoruz. Ben bütün bunlardan Türkiye’nin, girişimcilerin, yatırımcıların daha da güçlenerek çıkacağını düşünüyorum. Nietzsche’nin dediği gibi, “öldürmeyen şey güçlendiriyor”.  Dediğim gibi yatırımlar ve yatırımcılar yükselişe geçeceğini, startupların iş modellerini değiştirip gelişime katkı yapacaklarını düşünüyorum.

Startupların hızı sayesinde problemlere çabuk çözüm bulunuyor

Startupların hızı ve çevikliği sayesinde problemlere çabuk çözüm bulunuyor. Bu yüzden aslında her kurumun startupla çalışmaya ihtiyacı var. Kendi kurum kültürlerini startupla çalışmaya adapte etmeliler.

“Hokey Sopası” teoremi

Her iş satışa dönmeyebilir. Her iş için aranan yatırım miktarı direkt satış ile ilgili olmayabilir, yeni pazarlara açılmak, ekibi büyütmek veya yeni ürün çıkarmak için de olabiliyor.  Yatırımcının riski daha büyük. İstatistiklere bakıldığında 13 yatırımın 2’si diğerleri toparlıyor. 1 tanesi çıkıyor ve geri kalanı batıyor. Yatırımcılar bunun farkında. Bunun adı “Hokey Sopası” teoremi. Arkadakiler dökülüyor, en öndekiler kazandırıyor. En iyi yatırım satıştır.

Her şeyi eğrisiyle doğrusuyla konuşmak, dürüstlük her zaman kazandırır

“Ben girişimden çok girişimcinin önemli olduğunu düşünüyorum. Girişimleri kendi kişilikleri, hataları yüzünden başarısızlığa uğrayan girişimciler tanıdım. Diğer yandan her şeyi normal yapıp herkesin yapabileceği işleri kolay, hızlı, doğru şekilde yapıp çok büyük başarı elde edenleri de tanıyorum. Her şeyi eğrisiyle doğrusuyla konuşmak, dürüstlük girişimciye her zaman kazandırır.

Akıllı para, doğru network, kapı açmak yatırımcılarımızın yaptığı şeyler

Hayatta sen neyi arıyorsan o da seni arıyor. Sen akıllı para arıyorsan akılı paraya ulaşırsın. Sadece paraya ulaşayım, ne olursa olsun dersen fazla seçeneğin kalmıyor. Ben yatırımcılarla iyi ilişki kurmaya dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Çünkü %1 hisse de olsa %30 hisse de olsa burada bir ilişki var ve ilişkiyi dürüst şekilde yürütmek gerek. Ben girişimciye ne arıyorsun, beklentin ne diye soruyorum. Çünkü girişimcinin ve yatırımcının beklenti yönetimini doğru yapmak önemli.  Akıllı para, doğru network, kapı açmak yatırımcılarımızın yaptığı şeyler.

Yatırımcıyla ilişkiyi düzgün ve organik yürütmek lazım

Yatırımcıyla ilişkiyi düzgün ve organik yürütmek lazım. Gelişmeleri yatırımcıyla paylaşmalı ki paranın nereye harcandığını göstermek onlar için gerekli. Yatırımcının tecrübelerinden ve networkünden sonuna kadar yararlanmak girişimcinin yapabileceği en doğru ve akılcı iş olur. Hepsi girişimcinin kendisine bağlı. Parayı alıp telefona çıkmayan girişimciler de var. Verilen sözlerin tutulmadığını da görüyoruz. Bu gibi girişimler kısa vadede iyi gibi görünse de sonra daha fazla dayanamıyorlar. Veya ikinci tura çıktıklarında yatırımcı bulmakta zorlanıyorlar.

 

Share
#

SENDE YORUM YAZ