Özbekistan-Türkmenistan-Azerbaycan güzergahında ilk uluslararası multimodal konteyner taşımacılığı başlatıldı.
Çin'in kuzeybatısındaki Sincan Uygur Özerk Bölgesi'ne bağlı Kaşgar'dan, Çin-Kırgızistan-Özbekistan-Türkmenistan-Azerbaycan güzergahında ilk uluslararası multimodal konteyner taşımacılığı başlatıldı.
Yükler, Xi'an ve Chengdu'dan demiryoluyla Kaşgar'a, oradan karayoluyla Oş'a, Oş'tan yine demiryoluyla Türkmenbaşı limanına ve ardından Türkmenbaşı limanından deniz yoluyla Bakü'ye taşınacak.
Yeni güzergahın devreye girmesi, ticaret ve lojistik iş birliğini güçlendiriyor, ulaşım verimliliğini artırıyor ve "Kuşak ve Yol" girişimi kapsamında Asya ve Avrupa arasında yeni bir ulaşım koridorunun geliştirilmesine katkıda bulunuyor.
İlk güzergah denemesi Türkmenistan’dan Çin'den Azerbaycan'a konteyner treninin transit geçişini ilk Türkmenistan organize ederek yeni bir uluslararası yük taşımacılığı rotasını başarıyla başlatmıştı. Çin’in Zheijan kentinde oluşturulan test treni Kazakistan ve Türkmenistan topraklarını geçerek Bakü’nün uluslararası limanına ulaştırılmıştı.
Bu sevkiyatın özelliği de, çok modlu bir planın kullanılmasıydı: kara sınırlarını geçtikten sonra konteynerler, Azerbaycan'a deniz yoluyla nakliye için Türkmenbaşı limanında bir besleme gemisine aktarılmıştı.
İpek Yolu mu, Türk Yolu mu?
İpek Yolu güzergahına bakıldığında, ister Güney Koridor ister Orta Koridor olsun Çin’den Batı’ya ulaşan ulaşım yollarının en rantabl olarak Türkiye’den geçtiği görülmektedir. Bir başka görülen gerçek, Çin’den, aslında Doğu Türkistan bölgesinden başlayıp, Batı’ya uzanan İpek Yolu güzergahının Türk coğrafyası üzerinden geçtiği hakikatidir…
Zengezur Koridoru’nun da açılarak hizmete girmesiyle Türkiye ile Türkistan Cumhuriyetleri daha da yakınlaşmış olacaktır. Bu manzaraya bakarak, “İpek Yolu” adını “Türk Yolu” olarak da değiştirmek mümkündür.
Yorum Yazın